×

Nyheter

Knivhot och rasistiska förolämpningar har blivit en del av vardagen, enligt busschaufförer i Storbritannien. Detta rapporterades av BBC.

”Skulle jag åka buss? Nej, inte frivilligt nu”, säger Andy Collett. ”Jag känner mig mycket tryggare i min egen bil.”

Detta är ingen ovanlig inställning bland passagerarna. Men Collett är busschaufför. ”Det kan vara väldigt skrämmande”, säger han. ”Jag har blivit rånad två gånger, spottad på flera gånger och fått fönster krossade – tyvärr är det bara en del av jobbet.”

Han beskriver en ”laglöshet” bland vissa passagerare – främst yngre människor – som han anser har förvärrats under de 38 år han har kört busslinjer i Birmingham.

BBC har talat med passagerare, transportpersonal och andra busschaufförer i regionen West Midlands i England om vad de säger är en växande nationell trend av antisocialt beteende på kollektivtrafiken.

Den brittiska transportpolisen registrerade 40 034 incidenter av antisocialt beteende under 2024–25, en ökning med 24 % från föregående år.

Bussar är det mest använda kollektivtrafikmedlet, men det är också där passagerarna känner sig minst trygga, enligt en färsk undersökning från Transport for the North.

En incident ger Collett flashbacks. ”Jag blev attackerad av ungefär 30 skolbarn”, säger han. ”Jag fick skärsår och blåmärken. De böjde faktiskt fingrarna på min hand när jag försökte hålla [dörren] för att hindra dem från att komma in i fordonet.”

Nu är Collett mest upptagen med att utbilda andra förare och varna dem för farorna. När han sätter sig bakom ratten försöker han undvika rutter som är kända för antisocialt beteende.

Chelmsley Wood i West Midlands är ett exempel på detta nationella problem. Trafikknutpunkten har vandaliserats och täckts med graffiti, medan förare har hotats och bussar skadats.

Övervakningskameror visar maskerade tonåringar som skjuter fyrverkerier mot bussarna.

Passageraren Emma Banks, 52, säger att hon har bevittnat en liknande incident. ”De [träffade] bussen. Jag har inlärningssvårigheter och ibland blir man rädd”, säger hon.

Hon kan inte köra bil, så hon är beroende av kollektivtrafiken, men ikväll känner hon sig inte tillräckligt säker för att åka buss. ”Jag tar en taxi, för då vet jag att jag kommer hem säkert.”

En order har införts för att skydda offentliga platser i Chelmsley Wood, för att stoppa samlingar av ungdomar och kräva att masker och huvor tas av. Men 17-åriga Elle Furlong säger att hon fortfarande är rädd.

”De krossar fönster, utlöser brandlarmet medvetet och tänder eld på sätena med tändare. Det är helt fruktansvärt.”

”Om jag kan gå, går jag. Om det är tillräckligt långt tar jag en Uber. Om det är riktigt långt ber jag min pappa att köra mig. Jag undviker bussar till varje pris”, säger Furlong.

Förarna har inget annat val än att fortsätta arbeta, även om många är rädda för att tala öppet om riskerna. Till och med fackföreningsrepresentanter har vägrat att kommentera.

”Man kommer till jobbet utan att veta vad man kan förvänta sig”, säger en förare som vill vara anonym. ”Det kan orsaka mycket ångest och stress. Ibland går jag hem och vill bara bryta ihop och gråta, för det är ett fruktansvärt jobb.”

De beskriver sin vardag med respektlösa tonåringar, aggressiva narkomaner och till och med passagerare som uträttar sina behov på bussen. Och sedan finns det rasistiska övergrepp.

”Jag har kört buss i 33 år, och det har förändrats”, säger föraren Neil Evans genom skärmen som skyddar hans förarhytt. ”Samhället har förändrats. Ingen bryr sig längre. De stiger bara på bussen och gör vad de vill, när de vill, hur de vill, och ingenting görs åt det.”

Kerry Blakeman är säkerhetschef för West Midlands Safer Travel Partnership och säger att de har tillgång till mer än 5.000 fasta kameror. Han säger att personalen registrerar cirka 30 incidenter varje dag, men han betonar att miljontals resor är säkra och incidentfria.

Förra sommaren filmades en tonåring som hotade människor på busstationen i Chelmsley Wood med en machete. Han identifierades och dömdes till sex månaders ungdomsvård. Filmen av fyrverkerianfallen har överlämnats till West Midlands-polisen, och arbetet med att spåra de huvbeklädda ungdomarna pågår.

Busschauffören Bryan Cook ringde nyligen polisen efter att ha hotats med ett vapen under arbetet. Det var en av fyra gånger under de senaste tre månaderna som han ringde efter hjälp medan han körde buss 72 till Chelmsley Wood.

National Express West Midlands uppgav för BBC att alla rapporter om antisocialt beteende eller brott ”undersöks noggrant för att säkerställa att gärningsmännen hålls ansvariga, för att identifiera eventuella lärdomar och för att ge stöd till de drabbade”.

De tillade att antisocialt beteende ”alltid kommer att vara ett problem som vi måste fortsätta att bekämpa och arbeta med”.

Den brittiska regeringens nya busslagstiftning gör det möjligt för lokala myndigheter att ansöka om ytterligare befogenheter för att hantera frågor som rökning och biljettbedrägerier, vilket är typer av frågor som transportoperatörer redan kan hantera på tåg.

Lagen kräver också att bussförare ska utbildas i hur man hanterar antisocialt beteende och upptäcker tecken på trakasserier och övergrepp mot kvinnor och flickor.

Transportdepartementet säger till BBC att övergrepp mot passagerare och personal är ”oacceptabelt” och pekar på de nya befogenheter som Bus Services Act kommer att ge för att bekämpa antisocialt beteende.

Transport for West Midlands har lovat att öka användningen av drönarkameror och AI-teknik som kan känna igen kända bråkmakare och till och med identifiera dolda vapen. De har nyligen lanserat en kampanj som prioriterar säkerheten för kvinnor och flickor.