
Det var under öppnandet av den internationella motormässan IAA Mobility 2025 i München som Merz gjorde en illa dold attack mot EU-förbudet, som många fortfarande tror kommer att vara början på slutet för bensin- och dieselmotorer i Europa.
Politico citerar Merz:
”Vi behöver mer flexibilitet i regleringen”, säger han. ”Unilaterala politiska åtaganden för specifika tekniker är i grunden fel strategi för ekonomisk politik.”
Andra kritiker, av vilka vissa har intagit en mycket hårdare linje än den diplomatiske Merz, har också länge använt jargongen för att betona det obligatoriska valet av endast en teknik som ett huvudargument mot förbudet.
Men bakom den artiga fasaden finns en hård verklighet som blir alltmer pressande.
Frågan är avgörande för Berlin. Bilar står för cirka 5 procent av Tysklands BNP, men industrin står inför en trippel whammy: en brant nedgång i försäljningen i Kina, som har varit avgörande för de tyska biltillverkarnas slutresultat; en snubblande övergång till elfordon som ger kinesiska företag en öppning för att komma in på den europeiska marknaden och kaos orsakat av Donald Trumps biltullar.
Genom att överge förbränningsmotorn offrar Tyskland och Europa också en viktig konkurrensfördel på fordonsmarknaden. Tyska biltillverkare sätter uppenbarligen sitt hopp till Merz för att leverera det sista slaget mot 2035-förbudet.
Koncerncheferna för några av dessa företag – BMW, Mercedes-Benz och Volkswagen – satt i första raden och nickade och klappade eftertryckligt till Merz uttalanden.
Det är 800.000 jobb som står på spel bara i fordonsindustrin, och ett ännu högre antal i leverantörsindustrin och andra tyska företag som är livskraftiga eftersom det finns.
Merz kan räkna med stöd från Italiens regering, som länge har kritiserat EU:s förbud från 2035.
Den italienska industriministern Adolfo Urso är angelägen om att 2035-lagstiftningen ska upphävas.
I ett tal till den italienska industriföreningen Confindustria 2024 hade Italiens premiärminister Giorgia Meloni redan levererat en totalslakt av hela det ”gröna skiftet”, där hon bland annat betonade att Europa förstör hela industrier på detta sätt. Meloni sade bland annat detta:
Valet gjordes att tvinga fram en övergång till en teknik, till elbilar, där vi inte har råvarorna, inte kontrollerar värdekedjan, där efterfrågan är relativt liten, där priset är för högt för de flesta och där Europa har otillräcklig produktionskapacitet. Ska vi bara säga det – låt oss säga att det inte är en särskilt intelligent strategi? Jag tror att vi måste säga det.
Merz utspel kommer några månader efter att hans politiska familj i Europaparlamentet, Europeiska folkpartiet (EPP), tillkännagav ett program för att upphäva förbudet mot förbränningsmotorer.
På tisdagen gav även Bayerns ministerpresident Markus Söder (CSU) sitt stöd:
”Det här förbudet är fel. Vi måste ta bort det”, sade Markus Söder, konservativ ministerpresident i Bayern, inför förbundskanslerns tal. ”CO2-målen för 2035 måste anpassas till verkligheten.”