×

Svarta tavlan

Inga bensin- och dieselbilar kommer snart att säljas i Norge. Branschen och politikerna ger intryck av att de norska konsumenterna är framsynta. Men det verkliga skälet är att myndigheterna mutar konsumenterna med massiva subventioner: 49 miljarder norska kronor hittills i år.

Varför betalar staten ut sådana summor, en stat som annars tjänar pengar? Svaret är det gröna skiftet och prestige utomlands. Norge kan skryta med att vara ett föregångsland. Betalat med intäkter från olja och gas.

Perverst.

Försäljningen av rent fossildrivna bilar har länge varit på nedgång. Hittills i år är endast 0,4 procent av nybilsförsäljningen bensinbilar.

– Bensinbilen är praktiskt taget död på den norska nybilsmarknaden, säger Øyvind Solberg Thorsen, seniorrådgivare på norska Opplysningsrådet for Veitrafiken (OFV) till Teknisk Ukeblad.

OFV:s siffror över nybilsregistreringar visar att det i flera fylken går månader mellan varje registrering av en ny bensinbil.

Av nästan 105.000 nya personbilar i år är endast 379 bensinbilar. Det säljs inte heller många nya dieselbilar. Här uppges andelen vara 1,2 procent.

Enligt OFV var andelen elbilar efter årets första åtta månader 94,5 procent (NTB).

Ut i Europa är bilden en helt annan. Där dominerar bensin/diesel och elbilsförsäljningen kämpar i uppförsbacke. Förklaringen är enkel: de gynnas inte av stora subventioner. Stora länder med många människor har inte råd med det.

Ett litet land med få människor och mycket pengar tar sig råd.