×

Svarta tavlan

Carlos Tavares, tidigare VD för Stellantis, tror att kinesiska företag kommer att ta över fler och fler krisdrabbade europeiska biltillverkare under de kommande 10–15 åren. Detta rapporterar Finansavisen.

Kineserna trotsar EU:s tullar och tar snabbt över den europeiska marknaden för elbilar. Och det vi ser nu är bara början, varnar Tavares i en intervju med Financial Times.

”Många stora möjligheter öppnar sig för kineserna. Den dag en västerländsk biltillverkare hamnar i allvarliga problem, med demonstrationer på gatorna och fabriker som riskerar att stängas, kommer en kinesisk tillverkare att dyka upp och säga: ’Vi tar över och räddar jobben’, och de kommer att ses som räddare”, varnar han.

Fram till slutet av 2024 var Carlos Tavares vd för Stellantis Group, ansvarig för produktionen av välkända bilmärken som Opel, Peugeot, Citroën, Chrysler och Fiat. Stellantis bildades efter en fusion mellan Fiat Chrysler Automobiles och den franska PSA-koncernen.

Portugisiska Tavares varnade 2022 för att Europeiska kommissionens strategi att fasa ut den klassiska förbränningsmotorn till förmån för elbilar är ett politiskt val som medför stora risker, både miljömässigt och socialt.

Som chef för Peugeot och Jeep-tillverkaren Stellantis gick Tavares själv med på att ta en andel på 20 procent i det kinesiska företaget Leapmotor och hjälpte företaget att ta sig in på internationella marknader. 67-åringen försvarar nu beslutet i Financial Times, men medger att Leapmotor hade sin egen agenda för samarbetet. ”Anledningen är enkel: de kommer sluka oss en dag. Flera kinesiska företag har kontaktat mig för att leda eller ge dem råd”, säger han.

Finansavisen skriver att Tavares lämnade företaget i december förra året efter intensiv press från flera håll på grund av omfattande kostnadsnedskärningar. Han målar upp en dyster bild för europeiska biltillverkare, som nu måste hantera strikta utsläppsregler, handelskrig och förändrade policyer för elektrifiering.

Han förutspår att kineserna, i sin jakt på förvärvskandidater, kommer att öka sin närvaro i Europa under de kommande 10–15 åren genom att bygga upp ägarandelar eller köpa upp fabriker som är på väg att stängas.

Tidningen hänvisar till Renaults partnerskap med Geely om förbränningsmotorer och Nissans antydningar om att deras kinesiska partner Dongfeng kan börja producera bilar i sin fabrik i Sunderland, England.

”EU kommer utan tvekan att häva förbudet mot förbränningsmotorer 2035, och deras dumma beslut har låst fast branschen”, säger han och påpekar att europeiska biltillverkare nu driver hårt på försäljningen av hybridbilar även efter 2035.

”Vem kommer att ställa EU till svars för de 100 miljarder euro i investeringar som inte kommer att användas? Ingen”, hävdar Carlos Tavares.