Nyheter

Efter den senaste tågurspårningen på Malmbanan i helgen samarbetar Säkerhetspolisen (Säpo) med polisen i Norrbotten i utredningen av det misstänkta sabotagefallet, rapporterar DN. När Säpo engageras handlar det vanligtvis om misstänkt terrorism eller inblandning av främmande makter, påpekar tidningen.

LKAB har tidigare informerat om förluster på 100 miljoner kronor per dag till följd av urspårningen i december.
– Vi har faktiskt ingen aning i nuläget när vi kommer att kunna distribuera de produkter vi har på lager, säger kommunikationsdirektören Niklas Johansson till DN.
Han vill inte kommentera Säpos deltagande i utredningen.

Polisen utreder lördagens tågurspårning på Malmbanan som ett misstänkt sabotage. Ingen är för närvarande misstänkt.
– Det är en allvarlig händelse med påverkan på infrastrukturen, därför inleder vi en sådan utredning för att få så bra verktyg som möjligt, säger Karin Markaberg, sektionschef vid polisen i Norrbotten.

Tidpunkten för återupptagande av järnmalmsleveranser via spåret är fortfarande oklar.

– Det är för tidigt att bedöma om det handlar om sabotage. Utredningen kommer att ta tid på grund av de omfattande skadorna i en svårtillgänglig terräng, säger Karin Markaberg och tillägger att det är en rutinmässig åtgärd.

Polisen utreder även den tidigare urspårningen i december förra året på samma sträcka och samarbetar med Statens haverikommission (SHK) och Trafikverket.
– Vi samlar in information och genomför en olycksplatsundersökning. Hittills har vi inte sett några tecken på sabotage, säger Jonas Bäckstrand, ordförande för SHK.

Trafikverket och haverikommissionen har nått platsen för lördagens urspårning. Dock har man ännu inte börjat flytta vagnarna.
– Så länge haverikommissionen är här och utför sin utredning kan vi inte påbörja återställningen, säger Peter Jonsson, kommunikatör vid Trafikverket.
Det är fortfarande oklart hur omfattande skadorna är efter urspårningen och hur lång tid det kan ta att reparera dem.
Peter Jonsson säger att förhoppningen är att kunna ge en prognos någon gång under tisdagen.

Urspårningen inträffade vid Vassijaure, cirka sex kilometer norr om det tidigare urspårningsområdet.

– Det innebär att det återigen förloras 100 miljoner kronor per dag för oss. Det kommer att ta mycket lång tid att återhämta sig på grund av den enkelspåriga Malmbanan och de planerade underhållsarbeten som kommer att minska kapaciteten under de närmaste tio åren, säger Anders Lindberg, presschef på LKAB.

Lindberg berättar vidare för DN att det i dagsläget är svårt att avgöra hur länge trafiken kommer vara stillastående

– Det är svårt att säga, men det värsta scenariot är att vi måste stoppa produktionen i våra gruvor, vilket hotar arbetstillfällen och stora intäkter för den svenska staten, säger Lindberg.