×

Ur flödet/i korthet

Socialdemokraterna säger både ja och nej till regeringens krav på vandel för uppehållstillstånd. Även om S officiellt ställer sig bakom Vandelsutredningens förslag, använder man sin proxy-organisation Svenska kyrkan för att kritisera samma förslag. Så kan man, genom socialdemokratiskt dubbelspel, maximera antalet nöjda väljare.

Socialdemokraternas kovändning har inneburit att man nu kräver hårdare tag mot brottsligheten och en striktare invandring. Därför har man ställt sig bakom den så kallade Vandelsutredningen, vars betänkande Skärpta och tydligare krav på vandel för uppehållstillstånd, SOU 2025:33 föreslår att ett grundläggande krav på vandel ska återinföras i utlänningslagen. En person som inte uppfyller kravet på god vandel ska kunna hindras från att resa in i eller vistas i Sverige. I regeringens pressmeddelande står bland annat:

”Utredningen föreslår att en samlad bedömning av en utlännings vandel ska kunna läggas till grund för att såväl vägra som att återkalla ett uppehållstillstånd som inte vilar på EU-rättslig grund. Det kan röra sig om klara fall av ovilja att betala skulder, missbruk av välfärdssystemet eller annan bristande regelefterlevnad. Det kan också vara fall där utlänningen har ett nära samröre med eller deltar i kriminella nätverk eller våldsbejakande organisationer.

Uppehållstillstånd föreslås också kunna återkallas på grund av att en utlänning dömts till ett strängare straff än böter men allmän domstol inte prövat frågan om utvisning enligt 8 a kap. utlänningslagen. Utredningen föreslår även att vissa uppehållstillstånd som vilar på EU-rättslig grund ska kunna återkallas om utlänningen bedöms utgöra ett hot mot allmän ordning eller säkerhet.”

Vandelsutredningens betänkande föreslår även att det ska bli enklare att avvisa en person som inte är EES-medborgare (eller dennes familjemedlem) på grund av bristande vandel. Utöver detta föreslår betänkandet att ”en generell uppgiftsskyldighet” införs i utlänningslagen, som innebär att ”vissa aktörer” åläggs en skyldighet att lämna information till Migrationsverket så att verket kan fatta korrekta beslut om avvisning och uppehållstillstånd.

S kritiseras av ”324 tunga debattörer”

Föga förvånande är inte alla positiva till de föreslagna förändringarna och i en debattartikel publicerad i Aftonbladet frågar sig 324 debattörer varför Socialdemokraterna inte tagit avstånd från Vandelsutredningens förslag.

Bland undertecknarna kan man finna blandade guldkorn som allt från tidigare V-ledaren Lars Ohly och tidigare Röda Kors-ordföranden Anders Wijkman, via journalisten Gurgîn Bakircioglu – som Document skrivit om när han skulle ”göra verklighet av Parisavtalet”, ett par bibliotekarier, en hållbarhetskommunikatör, ett cykelbud, en konceptkonstnär, ett antal som titulerar sig ”aktivister” och en person som tydligen är ”svärfar till kurdiska, syrisk- chilenska, danska; IFS-, Imago- och Psykosyntesterapeut med somalisk klient”, till tunga föreningar som Knitting for climate och Mothers for Palestine.

Men det dessa 324 tunga experter och moraliska föredömen har missat, är att Socialdemokraterna har gjort just det – genom sin proxy-organisation Svenska kyrkan.

Socialdemokraterna + Svenska kyrkan = (S)venska kyrkan

Socialdemokraterna, som ständig står med ett vått pekfinger i maktens vindar, har självfallet uppfattat att svenskar tröttnat på gängkriminalitet och svängdörrar vid gränserna. Man har därför gjort en klassisk copy-paste av Kent Ekeroths tweets från 2016 och det som för fem år sedan var dödsknarkarrasismfascismnazismislamofobi, är idag God Socialdemokratisk Värdegrund.

Men för att tilltala både den arbetarklass som gått över till SD och det biståndsindustriella komplexet, behöver man tala med flera tungor och förmedla diametralt olika budskap. Samtidigt. Man behöver kunna vara både för och emot i känsliga frågor, och det är i de lägena som Socialdemokraterna plockar fram Svenska kyrkan ur rockärmen.

Svenska kyrkan har, sedan 68-rörelsens intåg, i praktiken förvandlats till en socialdemokratisk intresseorganisation i klass med LO. Så när ”remissinstansen Svenska kyrkan” uttalar sig och avvisar förslagen om att det ska bli enklare att neka uppehållstillstånd till kriminella, är det därför the master’s voice man hör.

– Vi ska alltid höja vår röst när människor riskerar att fara illa, lyder det inledande citatet när Kyrkans Tidning skriver under rubriken ”Så tycker Svenska kyrkan om förslaget till ändring i utlänningslagen”. Och representanten för Svenska kyrkans 5,5 miljoner medlemmar fortsätter:

– Att vi säger säger nej är givet utifrån vår kristna människosyn som gör att individens fri- och rättigheter är oerhört viktiga för oss.

Vid en första anblick kan det tyckas som att även Svenska kyrkan kritiserar Socialdemokraternas ställningstagande.

Men vem är det som uttalar sig å Svenska kyrkans vägnar? Jo, Wanja Lundby-Wedin, LO:s styrelseordförande och medlem i Socialdemokraternas verkställande utskott från 2000 till 2012. Trots att Lundby-Wedin har sin religiösa hemvist i frikyrkan, valdes hon 2013 till Svenska kyrkans högsta beslutande organ, Kyrkomötet. Ett år senare valdes hon till första vice ordförande i kyrkostyrelsen, ett uppdrag hon haft sedan dess. Den icke-troende socialdemokraten Lundby-Wedin är därför, vid sidan av ärkebiskopen, den högsta representanten i kyrkostyrelsen.

Även Ulf Bjereld, under åren 2015 till 2020 ordförande för Socialdemokrater för tro och solidaritet och därmed också adjungerad ledamot av Socialdemokraternas verkställande utskott samt återkommande försvarare av bland annat islamistiska Ibn Rusd, är mycket nöjd över att Svenska kyrkan officiellt sett ”går emot” Socialdemokraterna.

”Glad att Svenska kyrkan i sitt remissvar bestämt tar avstånd från att införa det notoriskt vaga uttrycket ”bristande vandel” som grund för utvisning. Rättssäkerheten ska värnas”, skriver Bjereld i ett inlägg på X.

”En intressant arena för socialdemokratin”

Både Lundby-Wedins och Bjerelds karriärer inom Svenska kyrkan är klassisk inom socialdemokratin: Svenska kyrkan är en viktig arena för Socialdemokraterna och det är exempelvis gängse modus operandi för S att ”göra sig av med” äldre kommunpolitiker genom att erbjuda dem attraktiva (och lukrativa) poster som ordförande i ett kyrkoråd. Medlemmar i  Socialdemokraterna är dessutom förbjudna att engagera sig i någon annan nomineringsgrupp än S i kyrkopolitiken – gör man det, blir man utesluten – och alla socialdemokrater vet att det endast är S som kan garantera att Svenska kyrkan inte tas över av högerextremism, rasism och homofobi.

Att kyrkovalen hålls ett år innan ”det riktiga valet” är inte heller någon slump – kyrkovalet ger S en chans att finslipa partiets valmaskineri och aktivera medlemmarna. Budskapet är alltid detsamma: ”Vill du, Goda Människa, hindra Svenska kyrkan från att tas över av mörkrets krafter måste du gå och rösta – på S!”

Och det fungerar.

Under det senaste seklet har Svenska kyrkan förvandlats till en socialdemokratisk intresseorganisation, helt i linje med den S-märkta ecklesiastikministern Arthur Engbergs vision. Han ville på 1920-talet omvandla Svenska kyrkan till ”ett kungligt salighetsverk med ärkebiskopen som generaldirektör”, och den kristna förkunnelsen till en ”ateistisk allmän religiositet”. Svenska kyrkan skulle förvandlas från det som partiet syrligt kallade för en ”prästkyrka” till en ”folkkyrka”, och så sent som inför kyrkovalet 2017 förklarade dåvarande statsministern Stefan Löfven: ”Kyrkan kommer att vara en intressant arena för socialdemokratin inom oöverskådlig tid, jag kan inte se slutet på det engagemanget.”

Socialdemokraternas målmedvetna arbete för att överta Svenska kyrkan har pågått i ett sekel, och idag kan Svenska kyrkan därför användas av moderpartiet för att driva frågor som rör exempelvis HBTQI+, klimat och bistånd – eller för den del migration och lagstiftning.

Klassiskt, socialdemokratiskt dubbelspel

Det vi ser är därför klassiskt, socialdemokratiskt dubbelspel. Genom att säga en sak i den öppet S-märkta kanalerna och sedan använda den sändare som går under varumärket Svenska kyrkan för att till synes kritisera S ”från rätt värdegrundsperspektiv”, kan man vara både för och emot – samtidigt – och därigenom maximera antalet potentiella väljare.

Inledningsvis kan S alltså vara positiv till Vandelsutredningens förslag, för att efter en tid – och efter ”stark kritik från bland annat Svenska kyrkan och hundratals tunga debattörer” – sedan ändra sig och kritisera samma utredning. S dansar på sätt och vis politisk vals med sig själv: först tar man ett steg åt höger för att tillfredsställa den ena delen av väljarkåren, sedan tar man ett steg åt vänster för att tillfredsställa den andra.

”Vill du ha striktare regler? Då är S partiet för dig! Vill du ha mildare regler? Då är också S partiet för dig!”

Svenska kyrkan är dessutom en avsändare med betydligt högre anseende och trovärdighet än det socialdemokratiska partiet – i alla fall om man får tro Förtroendebarometern för 2025, där 47 procent av det tillfrågade uppger att de har stort förtroende för Svenska kyrkans sätt att utföra sitt uppdrag. Motsvarande siffra för Socialdemokraterna är 38 procent. I praktiken innebär det att ett budskap med Svenska kyrkan som avsändare anses som betydligt mer trovärdigt för gemene man än ett budskap åtföljt av en röd ros – även om budskapet är exakt detsamma.

Så när Lundby-Wedin uttalar sig om att ”vår kristna människosyn” kräver fortsatt fri utdelning av uppehållstillstånd till kriminella, är det inte de 5,5 miljoner medlemmarnas åsikter hon företräder, utan Socialdemokraternas. Gissningsvis ser majoriteten av Svenska kyrkans medlemmar ingen som helst motsättning mellan att ha en kristen människosyn och samtidigt vidta nödvändiga åtgärder för att slippa få sin bostad sprängd, sin dotter våldtagen och sina skattepengar överförda till en kurdisk räv, en kriminell jordgubbe eller ett S-avlönat Vårbynätverk.

Men det S-märkta budskapet är tydligt: Även gängkriminella, bidragsmissbrukare och folkmordsförespråkande icke-demokrater ska kunna tilldelas uppehållstillstånd i Sverige. Allt under till synes fromma uttalanden om ”kristen människosyn” och om att ”höja sin röst när människor riskerar att fara illa”.

Att människor i Sverige riskerar att fara illa när de utsätts för dessa kriminella våldsverkare bryr sig varken Socialdemokraternas Wanja Lundby-Wedin eller dess proxy-organisation (S)venska kyrkan om, sin ”kristna människosyn” till trots. Nej, för dem ligger medkänslan och fokus fortfarande hos de kriminella.

Agerandet borde inte förvåna någon: när det gäller att uppfylla Socialdemokraternas två hjärtefrågor, att ta makten och behålla den, är alla medel tillåtna. Även klassiskt dubbelspel.

Vandelsutredningens förslag föreslås träda i kraft den 1 juli 2026.

Vill du läsa mer om Svenska kyrkans nära kopplingar till Socialdemokraterna, och hur den relationen påverkar vardagen och verksamheten för församlingar och anställda? Köp då min bok Konsten att överleva Svenska kyrkan.