×

Svarta tavlan

Flera flygbolag har börjat väga passagerarna innan ombordstigning. Finnair var först med detta i början av 2024, och nu har Air New Zealand och Cape Air också infört samma praxis.

Målet är att uppnå noggranna viktberäkningar för flygplanen, vilket är avgörande för bränsleeffektivitet och balans.

Air New Zealand har vägt cirka 10.000 resenärer i Auckland för att förbättra beräkningarna av flygplanens last och vikt, medan Cape Air väger passagerarna på mindre flygplan av säkerhetsskäl. Processen är anonym och enligt företagen används uppgifterna endast för statistiska ändamål. Det har dock väckt oro bland passagerarna om integritet och stigmatisering.

”Fettsensitivt”

I alla fall är åtgärden frivillig och anonym – inga direkta kopplingar görs mellan passagerarnas namn och vikt. Uppgifterna används endast för statistik och för att beräkna flygplanets totala vikt och balans.

Kritiker hävdar att metoden kan vara ”förnedrande” och ”fettsensitivt”, medan den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA betonar säkerhetsfördelarna med systemet. Att känna till flygplanets exakta vikt kan också minska onödig bränsleförbrukning.

Traditionellt har flygbolagen använt genomsnittsvärden för passagerarnas och bagagets vikt, men en ökning av genomsnittsvikten innebär att gamla siffror kan vara inaktuella. En uppdatering av uppgifterna kan förbättra bränsle- och balansberäkningarna, vilket ökar både säkerheten och effektiviteten.

Vissa resenärer har uttryckt farhågor om att ”passagerarvikten” en dag kommer att bli en ny skatt.

En kvinnlig passagerare vägs före sin flygning från Chicago till New York. Flygbolaget hon flyger med debiterar passagerarna inte per person, utan per kilo. pic.twitter.com/SBjEYbXBCO

— 1925 Live (@100YearsAgoLive) 24 februari 2021