×

Nyheter

Ännu en biltillverkare går in i den elektriska väggen. Porsche upplever dålig efterfrågan på sin nya elbil och skjuter därför upp lanseringen.

Det här är ytterligare ett slag i ansiktet på den tyska bilindustrin. Ägaren Volkswagen kommer att drabbas av en förlust på 5 miljarder euro när Porsche nu reviderar sina långsiktiga planer.

På grund av den dåliga efterfrågan på elbilar kommer sportbilstillverkaren nu att fokusera på bensin- och dieselbilar, skriver The Telegraph.

Oliver Blume, vd för både Porsche och Volkswagen, säger i ett uttalande:

– Idag har vi tagit de sista stegen i omorganisationen av vår produktstrategi. Vi upplever för närvarande stora förändringar i fordonsindustrin. Det är därför vi omorganiserar Porsche på alla områden.

Porsche hade planerat att lansera den nya typen av elbil efter 2030, men nu vill Porsche inte längre precisera lanseringsdatumet.

Porsche tillade att dess befintliga modeller med förbränningsmotor kommer att vara tillgängliga under en längre period.

Förseningarna i Porsches elbilslansering är ett kostsamt slag för Volkswagen och kommer att leda till en förlust på 5,1 miljarder euro i koncernens rörelseresultat under detta räkenskapsår.

Koncernen, som är Europas största biltillverkare, meddelade att den skulle skriva ned värdet på sina aktier i Porsche med 3 miljarder euro efter att ha reviderat sina långsiktiga planer. Volkswagen säger också att man förväntar sig en förlust på 2,1 miljarder euro under räkenskapsåret.

Dr Jochen Breckner, finans- och teknikchef på Porsche, säger:

– Med denna tydliga plan ompositionerar vi företaget för långsiktig framgång i en värld med utmanande förhållanden.

– Vi inser att dessa strategiska investeringar påverkar vårt kortsiktiga finansiella resultat, men de är kritiska.

Europas biltillverkare har kämpat på en osäker marknad och möter konkurrens från kinesiska rivaler som BYD i elfordon, samtidigt som de hanterar den ekonomiska bördan av Donald Trumps importtullar.

Herr Blume sade att fordonsindustrin kämpar med en «mycket instabil marknad».

Brussel är på väg att döma en samlad europeisk fordonsindustri till döden i den elektriska stolen.

EU har enats om att fasa ut fossildrivna bilar till 2035. På senare tid har flera stora biltillverkare, bland annat cheferna för Stellantis, BMW och Mercedes-Benz, krävt att EU ska skjuta upp förbudet mot fossildrivna bilar.

Flera enskilda europeiska regeringar, däribland Tyskland och Italien, försöker också stoppa EU:s förbud mot bensin- och dieselbilar från 2035.