Nyheter

EU har röstat för att höja åldern för att köra A-traktor, vilket förväntas höjas till 16 år. Parlamentsledamoten Heléne Fritzon (S) kommenterade beslutet och betonade att det utgör ett bakslag men att kampen ännu inte är över. Syftet med förslaget är att minska antalet dödsolyckor i trafiken och förbättra säkerheten för cyklister och fotgängare. Parlamentet röstade också för att möjliggöra en höjning av hastighetsgränsen för A-traktorer från 30 till 45 kilometer i timmen.

Förslaget möter dock motstånd från flera svenska ledamöter som ser det som en negativ utveckling, särskilt för ungdomar på landsbygden. Trots ett ändringsförslag för att behålla åldersgränsen vid 15 år, röstades detta ner. Heléne Fritzon beklagade att förslaget inte gick igenom och betonade att arbetet inte är över, då förslaget nu går vidare till förhandlingar med EU:s ministerråd.

– Det har varit en kamp men tyvärr gick inte förslaget att behålla åldersgränsen vid 15 år för den svenska EPA-traktorn igenom, säger Helene Fritzon (S) till Aftonbladet.

Flera av de svenska ledamöterna ser kritiskt på förändringen som detta nu kan innebära.

– Jag är förbannad. Att höja åldersgränsen för Epor är en enorm frihetsinskränkning för ungdomar, framför allt på landsbygden, skrev s Emma Wiesner (C) i ett sms till TT.

En annan betydande förändring är att det nya förslaget kräver ett B1-körkort för att köra A-traktor, vilket innebär att man måste genomgå både teoretiska och praktiska prov. Tidigare räckte ett AM-körkort, samma körkort som krävs för att köra EU-moped.

Slutförhandlingar kommer nu att inledas med EU:s ministerråd för att uppdatera EU:s körkortsregler, där de nya reglerna för A-traktorer ingår. Svenska ledamöter hoppas kunna påverka utfallet av dessa förhandlingar för att förhindra eller mildra konsekvenserna av de nya reglerna. Det förväntas dock ta tid innan en uppgörelse är klar och ännu längre innan de nya reglerna träder i kraft, eventuellt först under nästa mandatperiod.